onsdag 1 april 2009

Grötö


Stickfest i Väst var mycket bättre än jag vågat hoppas på. Det var verkligen jättekul att träffa en massa människor som dels var större stickidioter än jag och dels gärna delade med sig av sina kunskaper. Jag är inte så himla duktig på olika sticktekniker, jag håller på och lär mig för fullt och efter denna helgen är jag full av nya kunskaper, nya idéer och har fått en hel hög nya bekantskaper.

Jag var med på två workshops, den första var "Överraskningsstickning" som Nina Sagulin höll. Ingen hade någon aning om vad vi skulle göra, ändå hade den blivit fullbokad. Kul! Nina lade upp en massa restgarner i olika kvalitéer på bordet, gav oss varsitt set stickor nr 9 eller 10 och vi fick ett kompendium med förslag på olika mönster att sticka. Vi skulle sticka en "fuskkrage" eller vad det heter. Det var inga problem att hinna med, men det var problem att välja bland alla garner. Det fanns så mycket fint och jag ville prova att sticka med garner jag aldrig använt och kanske aldrig skulle köpa själv. De olika mönsterförslagen vi fick av Nina var allihop nya för mig, och jag känner att flera av dem kommer jag att få användning av.
På söndagen var det dags för "att ändra ett mönster" med Visalisa. Hon verkar vara en hel skattkista med stickkunskaper att ösa ur, den där Lisa! Och det bästa av allt, hon delar gärna med sig och är jättebra på att förklara och visa hur man gör. Att lära sig sticka en tröja på rundsticka från halsen och ner i ett enda stycke, det kommer jag att ge mig på så snart jag är klar med mina pågående projekt (fast det kliar i fingrarna att börja redan nu...)

En massa garn kom jag hem med också! Dels vinster på utlottningar, dels garner vi fick när vi kom (en väska med godsaker låg på sängen). Sen köpte jag ju en del också... Jag håller just på att sticka den här sjalen till min mamma... Det är ett mönster från Garnstudio.

Den håller jag på med parallellt med tofflorna (se tidigare inlägg) de är inte klara ännu.

Jag åkte såklart ifrån min kamera när jag skulle till Grötö, så några bilder därifrån kommer inte tyvärr. Men andra var mer ordentliga än jag, kolla Stickfest i Väst hemsida, där finns länkar till bloggar med Grötöbilder.

Bild på sjalen jag håller på med kommer snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar